ראשיתה של הסנדלרייה אי שם בשנות ה-30 של המאה הקודמת. היא החלה את דרכה בקיבוץ איילת השחר בצריף שלהט כתנור בקיץ. בעלון הקיבוץ מדצמבר 1951 נכתב: “סוף סוף נשמנו לרווחה, הסנדלרייה עברה לבית א’…“, הלוא הוא הבית הראשון שנבנה בקיבוץ במקומו החדש ב-1923 ושימש בימיו הראשונים למגורים לכמה משפחות יחד.
עם השנים הלכו ונעלמו הסנדלרים ואיתם גם הנעליים והסנדלים שהכינו מדי שנה בשנה לשימוש החברים בקיבוץ. הסנדלר האחרון שנותר בקיבוץ הוא שאול שבתאי שהחל ללמוד את מלאכת הסנדלרות בגיל 14 כשוליה. מצבו הרעוע של המבנה הביאו את שאול לסיים את עבודתו במקום ובשנת 2009 נעשתה פנייה יזומה למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לעזור ולשפץ את המבנה שכבר החל להתפורר. המועצה שמחה לרעיון החייאת הסנדלרייה ונתנה את אישורה לתחילת הליך השימור. התהליך עצמו היה מעין “ארכיאולוגיה מודרנית” וכלל סידור המקום ותיעודו כפי שנשמר במשך כ-70 שנה. רק אחר כך הגיע הפינוי ועבודות השחזור והשימור של המבנה עצמו.
בהליך הפינוי של הסנדלרייה נמצאו אלפי פריטים שנערמו עם השנים אחד על גבי השני בין אימומים וטביעות כפות רגליים של חברי וילדי המשק, מסמרי עץ ומתכת, עורות מסוגים שונים ומכונות תפירה וכלי עבודה בעור. בין הדברים שפונו בסדר מופתי נמצא גם סיפורם של הסנדלרים, החל מהסנדלרית הראשונה בלומה גלשטיין, והסנדלר הראשון יצחק שטיינמן, שלמד את מקצוע הרצענות עוד בגרמניה וכשעלה לארץ בשנת 1944 ייסד את הסנדלרייה במקומה החדש. ניסן תירוש (פטרושקה) וחנוך אוסובסקיהצטרפו לסנדלריה בשנות ה-50 ומאוחר יותר הצטרף גם שאול שבתאי כשוליה. לאחר פטירתם של שלושת הראשונים הצטמצמה פעילותה של הסנדלרייה ובשני העשורים האחרונים פעלה רק בהענקת שירות תיקונים.
בסופו של הליך הפינוי נראה בבירור כי התקיימה במקום במשך עשרות שנים סנדלריה עם שאיפות אסתטיות מרחיקות לכת וחזון יצירתי לייצור נעליים מתוצרת עצמית. הסנדלרייה זכתה במשך שנים רבות להערכה רבה מצד חברי וילדי המשק וייצרה עבורם בכל שנה זוג נעלי עבודה וסנדלים לכל חבר וזוג נעלי שבת אחד למספר שנים.
כיום המקום ממשיך לקיים את אותה מורשת של ייצור עצמי של מוצרי הנעלה שונים לילדים ולמבוגרים וזאת בשילוב מרכז מבקרים פעיל. לצד הסנדלים והנעליים ניתן כיום למצוא גם תיקים, חגורות ומוצרי עור שונים וכמובן שעדיין ניתן לקבל שירות תיקונים. את המקום מפעילים מוש הראל יחד עם שאול שבתאי הסנדלר.
המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מצאה חשיבות רבה בשימור ושיקום הבית הראשון שנבנה בקיבוץ וראתה צורך מוסרי וערכי בהנצחת הסנדלרייה בתצוגת עבר, לצד המיכון והציוד הישן שטופל לצורך הפעלתו החוזרת.
המידע: מתוך האתר של המועצה לשימור אתרים בישראל.
הערה חשובה: בשנת 2011 ישנו דף עם תמונות וסרטים על הסנדלרייה המשוחזרת.
מציג פריט: - מתוך 12
מידע ורקע על הסנדלרייה ההיסטורית של איילת-השחר
קרא עוד
קרדיטים: אורלי חורין וארכיון הקיבוץ
הבית הראשון אשר בו התמקמה הסנדלרייה בשנת 1951.
קרא עוד
קרדיטים: אורלי חורין וארכיון הקיבוץ
המבנה הראשון (כנראה) שבו שכנה הסנדלרייה. מול הרפת הראשונה.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר, חבר הקיבוץ, יצחק שטיינמן
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר הוותיק, חבר הקיבוץ, יצחק שטיינמן יוצר נעליים חדשות לבני הקיבוץ.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
"נעליים גבוהות" - מאלה שיוצרו בסנדלרייה לכל אחד ואחת: לבנים - חום או שחור ולבנות - אדום...
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר הוותיק, חבר הקיבוץ, חנוך אוסובסקי עובד עם מכונת ההברקה.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר, חבר הקיבוץ, יצחק שטיינמן. מיטיבי ההתבוננות יבחינו בוודאי ששטיינמן אוחז בין שפתיו... מסמר קטן.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלרים הוותיקים חברי הקיבוץ יצחק שטיינמן וניסן תירוש (המכונה פטרושקה) מתקנים נעליים.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר הוותיק, חבר הקיבוץ ניסן תירוש המכונה פטרושקה
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון הקיבוץ
הסנדלר, חבר הקיבוץ, יצחק שטיינמן ליד כוננית האימומים.
קרא עוד
ראשיתה של הסנדלרייה אי שם בשנות ה-30 של המאה הקודמת. היא החלה את דרכה בקיבוץ איילת השחר בצריף שלהט כתנור בקיץ. בעלון הקיבוץ מדצמבר 1951 נכתב: “סוף סוף נשמנו לרווחה, הסנדלרייה עברה לבית א’…“, הלוא הוא הבית הראשון שנבנה בקיבוץ במקומו החדש ב-1923 ושימש בימיו הראשונים למגורים לכמה משפחות יחד.
עם השנים הלכו ונעלמו הסנדלרים ואיתם גם הנעליים והסנדלים שהכינו מדי שנה בשנה לשימוש החברים בקיבוץ. הסנדלר האחרון שנותר בקיבוץ הוא שאול שבתאי שהחל ללמוד את מלאכת הסנדלרות בגיל 14 כשוליה. מצבו הרעוע של המבנה הביאו את שאול לסיים את עבודתו במקום ובשנת 2009 נעשתה פנייה יזומה למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לעזור ולשפץ את המבנה שכבר החל להתפורר. המועצה שמחה לרעיון החייאת הסנדלרייה ונתנה את אישורה לתחילת הליך השימור. התהליך עצמו היה מעין “ארכיאולוגיה מודרנית” וכלל סידור המקום ותיעודו כפי שנשמר במשך כ-70 שנה. רק אחר כך הגיע הפינוי ועבודות השחזור והשימור של המבנה עצמו.
בהליך הפינוי של הסנדלרייה נמצאו אלפי פריטים שנערמו עם השנים אחד על גבי השני בין אימומים וטביעות כפות רגליים של חברי וילדי המשק, מסמרי עץ ומתכת, עורות מסוגים שונים ומכונות תפירה וכלי עבודה בעור. בין הדברים שפונו בסדר מופתי נמצא גם סיפורם של הסנדלרים, החל מהסנדלרית הראשונה בלומה גלשטיין, והסנדלר הראשון יצחק שטיינמן, שלמד את מקצוע הרצענות עוד בגרמניה וכשעלה לארץ בשנת 1944 ייסד את הסנדלרייה במקומה החדש. ניסן תירוש (פטרושקה) וחנוך אוסובסקיהצטרפו לסנדלריה בשנות ה-50 ומאוחר יותר הצטרף גם שאול שבתאי כשוליה. לאחר פטירתם של שלושת הראשונים הצטמצמה פעילותה של הסנדלרייה ובשני העשורים האחרונים פעלה רק בהענקת שירות תיקונים.
בסופו של הליך הפינוי נראה בבירור כי התקיימה במקום במשך עשרות שנים סנדלריה עם שאיפות אסתטיות מרחיקות לכת וחזון יצירתי לייצור נעליים מתוצרת עצמית. הסנדלרייה זכתה במשך שנים רבות להערכה רבה מצד חברי וילדי המשק וייצרה עבורם בכל שנה זוג נעלי עבודה וסנדלים לכל חבר וזוג נעלי שבת אחד למספר שנים.
כיום המקום ממשיך לקיים את אותה מורשת של ייצור עצמי של מוצרי הנעלה שונים לילדים ולמבוגרים וזאת בשילוב מרכז מבקרים פעיל. לצד הסנדלים והנעליים ניתן כיום למצוא גם תיקים, חגורות ומוצרי עור שונים וכמובן שעדיין ניתן לקבל שירות תיקונים. את המקום מפעילים מוש הראל יחד עם שאול שבתאי הסנדלר.
המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מצאה חשיבות רבה בשימור ושיקום הבית הראשון שנבנה בקיבוץ וראתה צורך מוסרי וערכי בהנצחת הסנדלרייה בתצוגת עבר, לצד המיכון והציוד הישן שטופל לצורך הפעלתו החוזרת.
המידע: מתוך האתר של המועצה לשימור אתרים בישראל.
הערה חשובה: בשנת 2011 ישנו דף עם תמונות וסרטים על הסנדלרייה המשוחזרת.